Exposición de Proyectos | CENTRUM

Este estudio conceptual identifica cinco condiciones contextuales a considerar al analizar el emprendimiento de las mujeres en América Latina, en comparación con el hemisferio norte; 1) altas tasas de emprendimiento de mujeres, 2) altas tasas de informalidad, 3) cultura tradicional y autoexpresión, 4) bajas tasas de emprendimientos basados en la innovación y 5) ecosistemas en desarrollo. Como conclusión sugerimos tanto una agenda de investigación como una agenda pública. En primer lugar, se demanda una perspectiva de investigación latinoamericana sobre mujeres emprendedoras. En segundo lugar, se apunta a las políticas públicas con perspectiva de género que impulsen el emprendimiento sostenible dado que su mayor acceso a las emprendedoras contribuye al desarrollo regional, impacta la actividad económica, mejora la distribución del ingreso, reduce la pobreza y fomenta la igualdad de género. / Women’s underrepresentation in science and technology (ST) has multiple complex reasons caused by cumulative effects at different stages in women’s lives. This is a relevant public policy issue for economic, social, and ethical reasons that requires multiple solutions. In this sense, this study analyses the factors affecting Peruvian women’s participation in ST and proposes strategic guidelines to increase it. The originality of this paper lies in studying this phenomenon considering different stages of the career choice (access to education, career persistence and career progress) in a context that has not been previously studied, characterized by the highest female labour participation rate in Latin America. Semi-structured interviews were conducted with female students in high schools and universities, university professors in ST departments, professionals in ST careers, qualified researchers in ST institutions, and ST experts. The information was encoded, categorized and analysed according to thematic analysis. Consequently, we propose an integrated framework of strategic guidelines based on the stages of women’s careers: access, persistence and, advancement. The results are useful for public and private professionals and institutions engaged in ST, education and gender equality.

• Dra. Katherina Kuschel
  • Dra. Beatrice Avolio Alecchi
  • Dr. Rubén Guevara Moncada
  • Fecha : 29/09/2021